Personlige historier

Her deler PTSD ramte og pårørende erfaringer og oplevelser

En medlemsside med beretninger fra PTSD ramte samt pårørende, som fortæller om egne oplevelser og erfaringer omkring PTSD – gode som dårlige. ” kan trigge”

Thyge er 17 år, da han bliver voldtaget i en varevogn. Efterfølgende fortrænger Thyge voldtægten og husker den ikke i 25 år, indtil han en dag ser en film, der genkalder traumet. Thyge begynder en hård bearbejdelsesproces, og Daniel Rye besøger Thyge for at finde ud af, om det nogensinde er for sent at tale højt om noget, der er sket for så lang tid siden. Link

Pårørende til Balkanveteran, Maria 46 år

Martin er første betjent på stedet, da en psykisk syg mand skal standses. Manden har truet flere voksne og børn nær en børnehave, og Martin trækker sin tjenestepistol. Martin ender med at sigte og skyde manden, og det sætter gang i den helt store politiundersøgelse. Link

Her fortæller Sellina sin livshistorie og baggrunden for sin PTSD i en podcast lyt

Bubby er krigsveteran og har tre udsendelser bag sig. Han lever med Ptsd efter voldsomme oplevelser i Irak og har isoleret sig fra omverdenen. Han søger åndelig vejledning hos Det gode råd og spørger, hvordan han kan være tilstede i verden. Det svarer feltpræst Andreas Christensen, hospitalspræst Lotte Mørk, sikh Parvinder Singh og spirituel vejleder Ilse Johannesen på. Link

I tre år sov René kun få timer hver nat. Og altid med mareridt om grusomme minder fra seks missioner som soldat i Afghanistan. Hans krigstraumer har givet ham så voldsom PTSD, at han led af selvmordstanker og frygt for, at der var fjender i hans hjem. En specialtrænet labrador blev hans redning. I dag har han fået sit liv igen. Link